Αναμφίβολα, τα στοιχεία που δημοσιοποίησε ο υπουργός Μεταφορών, Αλέξης Βαφεάδης, σε σχέση με τα θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα, που καταδεικνύουν ότι σχεδόν ένα στα δύο συμβαίνουν λόγω έλλειψης προσοχής, που ερμηνεύεται ως χρήση κινητών τηλεφώνων από τους οδηγούς, προκαλούν έντονο προβληματισμό και ταυτόχρονα δημιουργούν ανάγκη για λήψη των κατάλληλων μέτρων από τις αρμόδιες Αρχές, οι οποίες φαίνεται ότι δεν έλαβαν τα προειδοποιητικά μηνύματα που στάλθηκαν τα προηγούμενα έτη.
Ανατρέχοντας στα στατιστικά στοιχεία που δημοσιεύει κάθε χρόνο η Αστυνομία, η αμελής και απρόσκετη οδήγηση, κατηγορία στην οποία, σύμφωνα με το Τμήμα Τροχαίας Αρχηγείου, εμπίπτει η χρήση κινητών τηλεφώνων, ήταν η πρώτη αιτία πρόκλησης θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων, την τελευταία πενταετία. Μόνο που με βάση τα στοιχεία από το 2020 μέχρι το 2024, ο μέσος όρος ήταν 17.95%. Δηλαδή, από τα 195 θανατηφόρα δυστυχήματα που προκλήθηκαν, τα 35 οφείλονταν στην «αμελή και απρόσεκτη οδήγηση». Αντίθετα, το 2025, τα 19 από τα 43 θανατηφόρα που καταγράφηκαν λόγω της ίδιας αιτίας, αγγίζουν το 44%, ποσοστό υπερδιπλάσιο από τον μέσο όρο των προηγούμενων ετών. Ως εκ τούτου, εύλογα διερωτάται κάποιος ποια μέτρα λήφθηκαν στη βάση των δεδομένων που διατηρούσε η Αστυνομία, τα προηγούμενα χρόνια, ώστε να μην οδηγηθούμε στα φετινά τραγικά αποτελέσματα.
Μάλιστα, σύμφωνα πάντα με την τοποθέτηση του υπουργού, αποφασίστηκε να επανέλθουν εντός Ιανουαρίου, για να συνεχιστεί η συζήτηση στο Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας και να υποβληθούν εισηγήσεις, αλλά και να ληφθούν μέτρα για καταστολή αυτού του φαινομένου γιατί δεν είναι αποδεκτό.
Εύλογα διερωτάται κάποιος, αφού με βάση τα δεδομένα που είχαν από τα προηγούμενα χρόνια οι Αρχές η πρώτη αιτία οδικών συγκρούσεων ήταν ίδια με του 2025, γιατί δεν λήφθηκαν από προηγουμένως μέτρα, ώστε τα θύματα να μην αγγίξουν ένα αριθμό ρεκόρ για την τελευταία πενταετία. Σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία που δημοσιεύει η Αστυνομία, η χειρότερη χρονιά της τελευταίας πενταετίας ήταν το 2021, με 44 νεκρούς, ενώ ακολουθεί η φετινή χρονιά με 43, η οποία ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί, αφού υπολείπονται περίπου άλλες 15 ημέρες.
Είναι εξάλλου ευρέως γνωστό, ότι ιδιαίτερα τις περιόδους των εορτών, τα σοβαρά και θανατηφόρα τροχαία δυστυχήματα, αυξάνονται και ως εκ τούτου ελλοχεύει ο κίνδυνος να μεγαλώσει ακόμη περισσότερο ο αριθμός των θανατηφόρων δυστυχημάτων.
Ο κ. Βαφεάδης, στις τοποθετήσεις του, υπέδειξε ότι ο στόχος είναι «να μειωθούν δραστικά αυτά τα περιστατικά και να επανέλθουμε στην πορεία υλοποίησης του στόχου για μείωση μέχρι 50% ή και παραπάνω των θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων μέχρι το 2030». Δυστυχώς, τα τελευταία δύο χρόνια, αντί τα θανατηφόρα δυστυχήματα να παρουσιάζουν μείωση, εμφανίζουν αύξηση, γεγονός που θα έπρεπε να προβληματίσει ήδη τις αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους, από το προηγούμενο έτος.
Αρμόδιες αστυνομικές πηγές, όταν καλούνταν περί τα τέλη του 2024 να απαντήσουν για την αύξηση που παρουσιάστηκε στα θανατηφόρα του έτους, παρέπεμπαν σε φυσιολογικούς δείκτες, αφού εξηγούσαν ότι μπορεί μια χρονιά να παρουσιαστεί αύξηση, ωστόσο σημασία έχει η μεγάλη εικόνα που έδειχνε ότι μέχρι τότε, καταγραφόταν μια κλιμακωτή μείωση των θανατηφόρων. Ενδεικτικά, το 2020 είχαν σημειωθεί 48 θανατηφόρα, το 2021 άλλα 44, το 2022 κατήλθαν στα 35 και το 2023 στα 32, για να αυξηθούν στα 36 το 2024 και στα 43 το 2025.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ένα στα δύο θανατηφόρα από χρήση κινητού-Στηρίζει την πρόταση Σαββίδη η Κυβέρνηση για οδήγηση με μηδενική αλκοόλη από νέους
Πολλά ανοιχτά κεφάλαια ενώπιον της Βουλής
Στο μεταξύ, ενώπιον της Βουλής εκκρεμούν αρκετές προτάσεις νόμου, οι οποίες σχετίζονται με την προσπάθεια για μείωση των σοβαρών και θανατηφόρων οδικών συγκρούσεων, μεταξύ των οποίων να απαγορεύεται εντελώς η κατανάλωση αλκοόλ από νέους με τρία ή λιγότερα χρόνια εμπειρίας. Η εν λόγω πρόταση, στηρίζεται από την Κυβέρνηση, με τον κ. Βαφέαδη να διαμηνύει ότι «εμείς θεωρούμε ότι πρέπει να προστατεύσουμε τους νέους εφαρμόζοντας μια τέτοια νομοθεσία. Οποιαδήποτε άλλα μέτρα θα περιληφθούν σε άλλες νομοθεσίες».
Παράλληλα, θετική είναι και η εντύπωση που έχει σχηματιστεί για την πρόταση νόμου του βουλευτή του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών, Σταύρου Παπαδούρη, για χρήση dash cams στα οχήματα, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιούνται ως τεκμήρια σε υποθέσεις τροχαίων συγκρούσεων, αλλά και εγκληματικών ενεργειών.
Ο εισηγητής της πρότασης θεωρεί ότι από τη στιγμή που γίνεται χρήση αυτών των καμερών αφού τα καινούργια αυτοκίνητα διαθέτουν ενσωματωμένο σύστημα, θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα νομοθετικό πλαίσιο που να τις διέπει. Σκοπός της πρότασης, είναι να δίδεται η ευκαιρία σε κάποιο να χρησιμοποιεί το σύστημα κάτω από ορισμένα κριτήρια, αλλά ο απώτερος σκοπός είναι να οδηγηθούμε σε βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς και της ασφάλειας προς όφελος της κοινωνίας.
Η Αστυνομία, σύμφωνα με αρμόδια πηγή, παρότι είναι θετική ως προς την εν λόγω πρόταση, θα εισηγηθεί ορισμένες βελτιώσεις, ώστε να μην δημιουργηθούν θέματα αντισυνταγματικότητας.
Επίσης, μια νέα πρόταση νόμου, που κατέθεσε επίσης ο κ. Παπαδούρης, αφορά την τοποθέτηση φωτεινού σηματοδότη στα οχήματα των κινητών καμερών, ώστε να αναγνωρίζονται από τους πολίτες, ενόσω λειτουργούν για έλεγχο ορίου ταχύτητας. Η αλλαγή, στοχεύει στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και στην αποτροπή των κινδύνων που έχουν ήδη διαπιστωθεί από τη μέχρι σήμερα πρακτική. Παράλληλα, διασφαλίζει ότι οι έλεγχοι ταχύτητας λειτουργούν με τρόπο ξεκάθαρο προς τους πολίτες και δεν εκλαμβάνονται ως μηχανισμός εισπρακτικού χαρακτήρα».
Όπως επισημαίνεται στην αιτιολόγηση της πρότασης νόμου, η ορατότητα των κινητών καμερών αποτελεί κρίσιμη παράμετρο για την πρόληψη ατυχημάτων και την εύρυθμη λειτουργία των ελέγχων. Η θεσμική παρέμβαση επιδιώκει να διορθώσει μια στρέβλωση που δημιουργούσε ανασφάλεια και αντιδράσεις, χωρίς να αποδυναμώνει τον ρόλο της φωτοεπισήμανσης στην καταπολέμηση των σοβαρών τροχαίων παραβάσεων.


